Tegernsee - Bad Wiessee

Tegernsee - Bad Wiessee

Friday 2 November 2012

Jodium en zwavel

Op de zesde dag schiep God ... de paradox.

Wisselend succes voor de Amstelveners vandaag. Een topprestatie van Michiel, die zich weer eens een FM van het lijf hield, sterker nog: die FM de stuipen op het eigen lijf joeg, en eigenlijk nog vriendelijk liet wegkomen met remise.

Michiel Harmsen - Thomas Schunk
Bad Wiessee 2012 (6)

In de slotstelling kan wit het nog lang proberen, te beginnen met 31.Tg1+, maar Michiel vond het mooi zo.

Ook prima werk van Olav, hoewel Olav het niet zo veel vond voorstellen: de tegenstander had duchtig meegeholpen. Maar ja: cadeautjes uitpakken is ook een kunst.

Dat bleek wel bij Jan, die een driedubbel overgehaalde wanprestatie leverde. En dat tegen een matige rekenaar die tijdens de partij, zo bleek achteraf, alleen maar in zichzelf mantraadde: “stukken verbeteren, stukken verbeteren!” Als boetedoening dan maar twee plaatjes voor de combinatierubriek.

In een toch al waardeloze stelling heb ik zojuist ook nog eens het afzichtelijke 18.Tae1?? gespeeld. De tegenstander dacht nu 10 minuten (!) na en deed 18. .. h4. Hij bleek over 18. .. Dxf2+ nagedacht te hebben. Tsjonge. Maar waarom dan niet gedaan? Was ik eerder aan het bier geweest. Had ik nog wat aan mijn dag gehad. 18. .. Dxf2+!! (eerst 18. .. Txe1 kan natuurlijk ook) 19.Txf2 Txe1+ 20.Pf1 T8e2 en zwart blijft minstens een kwaliteit voor.
Dat paard kwam natuurlijk op h1 terecht, dat wel, maar de vriendelijke tegenstander miste kans op kans en liet me langzaam loskomen. Een tiental zetten later stond het zo: 30.Pf2?? En zo ben ik er toch ingetuind, want deze kans voor open doel miste hij niet: 30. .. Txg3!. Van puur ongeloof over mijn eigen spel vergat ik hier op te geven en modderde ik nog wat aan, tot bijna alle zwarte pionnen aan de overkant waren.

Dan Harold. Kon het erger na het drama van gisteren? Dat niet, maar leuk was het nog steeds niet.
Een gedeelte van het probleem ligt bij zijn trainer. Harold pakt de schaakstudie tegenwoordig serieus aan, en verspreidt dit evangelie al de hele week in de vorm van nuttige tips als “altijd tenminste twee varianten berekenen”, “zorg dat voor zet 20 al je stukken een functie hebben”. Voor elke tip krijgt hij wat van zijn cursusgeld in natura terug, een heel of een half bier alnaargelang de waarde ervan.
Met de ramp van de vorige partij in gedachten merkte ik dan ook terloops tegen hem op: “Vergeet nou al die instructies van je trainer en ga gewoon lekker schaken.” Waarop hij ogenblikkelijk zei: “Ja, dat is ook één van zijn instructies.” “Goed zo”, zei ik nog, maar eigenlijk dacht ik: “Hier is iets ernstig mis. Ik moet toch eens met deze Jop gaan praten.” En zie wat er gebeurde.

Harold de Boer - Hubert Eschle
Bad Wiessee 2012 (6)
Na allerlei wederwaardigheden stond er een razend ingewikkelde stelling op het bord. Vraag- en uitroeptekens uitdelen heeft niet zoveel zin. 32. .. Lf5 33.Txf5 gxf5 34.Dxf5 Te5 35.Df2 Te2 36.Df4 Pg6 37.Dg5 Kh7 38.Dxh5+ Die was gratis. 38. .. Kg8 39.Dg5 Nu dreigt 40.h5.
39. .. T2e5 40.Lxe5 Txe5 41.Dg3 Th5 42.Pe7+ Kh7 43.Le4 Th6. 44.Tg1 Toch jammer. 44.Tf1 dekte niet alleen f6, maar had nog iets veel leukers mogelijk gemaakt: 44. .. De6 45.Lxg6+ fxg6 46.f7 Le5 (Jij een dame, ik een dame?) 47.f8P+! en uit. 44. .. Lxf6 45.Pxg6 fxg6 46.Lxg6+ Kh8
Er dreigde natuurlijk 47. .. Le5, maar het gespeelde 47.Kg2 bleek de oplossing niet te zijn. De laatste kans was 47.Lf5!
Na 47.Kg2 kon zwart op vele wijzen winnen. Een mooie kwam op het bord: 47. .. Dc6+ 48.Kf1 Txg6 0-1.

Bij Peter tenslotte leek alles goed te gaan, vooral positioneel, maar “opeens” had zijn tegenstander, Gerard Welling, toch een stuk meer. Waarom is ons een raadsel (ook Peter zelf, zou Harold dan zeggen).

No comments:

Post a Comment