Tegernsee - Bad Wiessee

Tegernsee - Bad Wiessee

Sunday 11 November 2012

Waar is god gebleven?

Kurt Krotofil – Michiel Harmsen
Bad Wiessee 2012 (9)

Na het debacle van de vorige partij had ik mij voorgenomen de laatste ronde er gewoon weer voor te gaan. Ik speelde tegen een oudere man met een vergelijkbare rating. Na een actief gespeelde partij had ik een gewonnen eindspel bereikt. Een gezonde pion voor, het loperpaar, een penning van het paard en een actieve koning. Eigenlijk zat ik te wachten tot mijn tegenstander zou opgeven. Waarom martelde hij zichzelf nog zo door door te spelen?
48. .. Lxb3?!
Geeft de winst nog niet weg, maar is niet het handigst. Beter was 48. .. Ke3 49.h5 Lxb3 50.Lxb3 Kd2 en terwijl de zwarte loper is gebonden aan de b-pion kan de zwarte e-pion, ondersteund door de koning, gewoon doorlopen. Nu ontstaat een ongelijke loper eindspel dat ik terecht inschatte op winst, me niet realiserend dat de winstweg over doornen ging …
49.Lxb3 Kd3 50.Le6 e4?!
50. .. Lc3! houdt de witte koning af, zodat mijn b- of e-pion doorloopt voor winst. Dat was toch betrekkelijk eenvoudig. Nu wordt de winst al moeilijk.
51.Ke1 Lc3+?
De enige winstweg was de probleemzet 51. .. Lf2+! 52.Kd1 (52.Kxf2? Kd2) 52. .. Lxg3 53.h5 Lf4 54.Lxg4 b3 55.Le6 b2 56.La2 f5 en de zwarte koning kan rustig de witte g-pion gaan ophalen.
52.Kd1 Ke3 53.Lf5!
Wat een leep zetje! Wit versmaadt pion g4, waarmee hij ook meteen veld e2 zou dekken, maar blokkeert pion f6, daarmee de dekking van promotieveld h8 door de zwarte loper blokkerend. Ik speelde nietsvermoedend verder.
53. .. b3 54.h5 Kd3 55.Kc1 Kd4 56.h6 e3?
Nu had ik aan de noodrem moeten trekken met 56. .. b2+ 57.Kc2 e3 58.Lxg4 f5 59.h7 Kd5 en ik kom nog net weg met remise.
57.Kd1!
Ja, zwart dreeg wel e2 te spelen, maar vergat dat loper f5 nu veld b1 weer dekt. De koning is dus weer vrij om pion e3 af te stoppen! Ik realiseerde me nu pas dat de witte h-pion daarentegen niet meer te stoppen is. Ik speelde nog veel te lang door om dit allemaal even te verwerken. Jan Krans en Eric Deues konden het vervolg al niet meer aanzien.
57. .. Ke5 58.h7 Kxf5 59.h8D b2 60.Dh7+ Kg5 61.Dd3 Le5 62.Dxe3+ Kh5 63.Dd3 Kg5 64.Kc2 Kh5 65.Df5+ Kh6 66.Dxg4 Kh7 67.Df5+
En eindelijk realiseerde ik me dat het tijd was om op te geven. Dit soort partijen doen mij geloven dat er geen rechtvaardige god bestaat. Daar kon ik dus geen troost uit putten. Gelukkig stond Harold mij met open armen op te wachten. Die troostrijke hug heb ik dankbaar aanvaard. Ik had een goed excuus om snel de toernooizaal te verlaten. Ruurdtje zat in het hotel te wachten. We maakten nog een korte wandeling naar de Bauer in der Au. Na een half uurtje lopen zakten de zetjes weer wat weg en werd het toch nog gezellig. We waren zelfs op tijd terug voor de Sieger-Ehrung (prijsuitreiking) met gratis bier. Daar kwamen we ook Peter en Simone nog tegen. Samen met Jan hebben we nog een gezellige laatste avond gehad.

No comments:

Post a Comment