Tegernsee - Bad Wiessee

Tegernsee - Bad Wiessee

Monday 3 November 2014

Tekenen van vrede

De laatste ronde hier in Bad Wiessee begint altijd om 10 uur ’s morgens in plaats van 4 uur ’s middags. Zo kan iedereen op tijd thuis zijn en maandag weer andere dingen doen. Voor de Zukertorters ging dat dit jaar niet op, want wij bleven nog een nachtje.

Olav dreigde even weer net zo’n zeeslang te krijgen als twee jaar geleden in de laatste ronde (zie “Weerzien in Bad Wiessee”). Zoals het ging werd hij langzaam weggeduwd. Met een kwaliteit minder wierp hij nog een soort vesting op, maar toen er een kostbaar pionnetje ging was het afgelopen. Toch al met al een mooi toernooi: 4½ punt tegen over het algemeen sterkere tegenstanders.

Bij Harold was de vrede snel getekend, zij het niet dan na een paar k-factor-verhogende momenten.* Het laatste daarvan was het aannemen van het remiseaanbod zelf, want Harold stond dankzij een taktische truc toch gewonnen.

Stefan Linseisen – Harold de Boer
Bad Wiessee 2014, ronde 9 Stelling na 17.Te1
Harold is op nauwelijks verantwoorde pionnenjacht gegaan met zijn dame, maar pas met de volgende zet gaat het echt mis:
17. .. Lc3?
Hier zit een lek in. De computer geeft 17. .. Pd7 als enig speelbaar.
18.Te3?
Taktiek is een vorm van koken. De juiste ingrediënten in de juiste hoeveelheden en volgorde. Hier was 18.Tb3 de sleutelzet, niet alleen tegen de zwarte dame, maar ook tegen de loper, die geen velden heeft. Essentieel is dat er na 18. .. Lxd2 19.Dxd2 iets zeer onaangenaams dreigt op d5.
18. .. Lxd2 19.Ta1
Wit kan nu natuurlijk niet zoals na 18.Tb3 met de dame terugnemen, maar met 19.Teb3 viel nog iets voordeel vast te houden.
19. .. Db2 20.Tb1?
Met remiseaanbod, dat werd aangenomen! De dame lijkt inderdaad terug te moeten naar a2, maar de hangende loper had de held van de dag kunnen worden door als een soort dam te gaan fourageren: 20. .. Lxe3 21.Txb2 Lxc5 en de pion op b4 staat gepend. Met twee stukken en een toren voor de dame staat zwart dan gewonnen. ½-½

Ondanks deze gemiste kans kan ook Harold terugzien op een mooie serie; net als Olav heeft hij 50% gehaald tegen geduchte tegenstand. Zijn trainer kan tevreden zijn.

Michiel mocht tegen een 83-jarige, en schrijft daar zelf over (zie “De veteraan”). Hij won een interessante partij met wisselende kansen, en kwam zo op 5½, plus twee dus. Dat is zijn beste resultaat ooit hier in Bad Wiessee.

Had Michiel een oude rot tegenover zich, ik mocht zelf tegen de Duitse kampioen “onder 14”, een dertien-jarige jongen met een elo van 2115 en stijgend. “Ze nemen happen uit je elo”, merkten Olav en ik een paar dagen eerder op toen we het verschijnsel jeugdtalent bespraken: als je even niet oplet zijn ze alweer sterker geworden, en jij mag dat dan gaan bevestigen door van ze te verliezen.
Bovendien had ik aan datzelfde ontbijt de profetische uitspraak gedaan dat eens de dag zou komen waarop een van ons zou verliezen van een schaker die in deze eeuw geboren was. Zou ik zo snel gelijk krijgen? Zou ik die ene zijn en zou die dag vandaag zijn?

Julian Martin – Jan Krans
Bad Wiessee 2014, ronde 9
In de database had ik gezien dat Julian Spaans speelt en voor mijn gevoel niet zo goed, dus daar bereidde ik me speciaal nog even op voor.
1.e4 e5 2.Pf3 Pc6 3.Pc3
Bah. Daar gaat mijn voorbereiding. Ik weet alleen dat dit slap is, maar niet wat je met zwart moet doen. De Van Erp-aanpak dan maar: zolang mogelijk de zetten van mijn tegenstander nadoen.
3. .. Pf6 4.Lb5 Lb4 5.d3 d6 6.0-0 0-0 7.Lg5
Hier berekende ik dat Edwin van Erp mij toch in steek zou laten: 7. .. Lg4 8.Lxf6! Lxf3 9.Dxf3 Dxf6 10.Dxf6. Dan liever zelf de symmetrie verbreken:
7. .. Lxc3
De theorie – die ik had moeten kennen – is het met me eens.
8.bxc3 h6 9.Ld2
Een slap zetje. Inmiddels was de tegenstander ook uit de theorie (die nog wel een paar zetten verder gaat).
9. .. Lg4 10.h3 Lh5?! 11.De2 Lg6 12.Ph2?!
12. .. d5!?
Een uitroepteken voor de ondernemingszin, een vraagteken omdat zoveel actie nog lang niet nodig was.
13.exd5 Dxd5 14.Lc4 Dd7 15.Lb5 Dd5
Als hij remise wil kan hij het krijgen … Maar nee:
16.Lxc6 bxc6 17.c4 Dd6 18.Tad1?
Dit berustte kennelijk op een misrekening.
18. .. e4! 19.dxe4?
Weer niet de beste. Op 19.d4 wilde ik c5 doen.
19. .. Pxe4
Hier begon hij eindelijk echt na te denken, toen hem daagde dat op het geplande 20.Lxh6 het vervelende 20. .. Pc3 zou komen, met kwaliteitsverlies.
20.Tfe1
Met remiseaanbod. Ik wist dat ik inmiddels beter stond, maar iets beslissends had ik nog lang niet, en de schaakenergie was een beetje op. ½-½

Net als Michiel kijk ik terug op een zeer geslaagd toernooi: +2 tegen aanzienlijke tegenstand (helaas geen grootmeesters of meesters). Mijn zwaktes werden minder zichtbaar dan vorig jaar. De opening blijft een probleem. Ik beloof beterschap.

Bad Wiessee, tot volgend jaar!

* De k-factor is een maat voor het chaotische gehalte van de partij. Elke keer als iemand “objectief” een half punt verspeelt gaat de k-factor met één omhoog.

No comments:

Post a Comment