Tegernsee - Bad Wiessee

Tegernsee - Bad Wiessee

Tuesday 3 November 2015

Het bos in

Het fraaie uitzicht vanuit de hotelkamer, waar Michiel tevreden zit te bloggen na zijn gewonnen partij van gisteren (zie verderop).

In de eerste ronde zagen we al een struikelende grootmeester (zie "Opstartproblemen"), in de derde ronde was er weer een, nu op wat subtielere wijze:

Klaus Zeier – Evgeny Alekseev
Bad Wiessee 2015, ronde 3 stelling na 78.Kg1
De witspeler is toevallig Michiels tegenstander uit de tweede ronde (zie "Grootboer"), de zwartspeler een grootmeester van het middelzwaargewicht.
78. .. f3?
Dat zal dan het verschil tussen middelzwaargewicht en zwaargewicht zijn: deze pionzet geeft de winst weg, die na al die uren moeilijk te vinden was. 78. .. Kf3 werkt niet, want na 79.Te8 Txh7 80.Txe5 is het remise. De winstvoering begint met 78. .. Tg6+ 79.Kf2 Tg7. Het idee is om de witte koning naar de onderste rij te dwingen. Bijvoorbeeld: 80.Ke2 Tb7 81.Kf2 Ta7 (nog even wachten) 82.Ke2 Ta2+ (nu dan) 83.Kf1 (of 83.Ke1 Th2) 83. .. Kf3.
analysediagram
Dit is de pointe: vanwege de matdreiging heeft wit geen tijd voor Te8. Op 84.Kg1 komt nu 84. .. Ta1+ 85.Kh2 Ta7 en weer is geen tijd voor Te8, omdat de h-pion met schaak gaat. Op 84.Ke1 kan het op een paar manieren, bijvoorbeeld 84. .. Te2+ 85.Kf1 Th2 86.Kg1 Tg2+ 87.Kf1 Tg7 en weer kan Te8 niet, omdat op 88.Te8 Txh7 mat dreigt.
Echt duidelijk dat 78. .. f3 niet wint is het nog niet, maar zie wat er gebeurt:
79.Kf2 Th2+ 80.Kg1 f2+ 81.Kf1 Ke3 82.Tf8 Txh7
83.Tf3+! Kxf3
Pat. ½-½

Bij Olav kunnen we eigenlijk hetzelfde vertellen als gisteren: een verdienstelijke remise tegen een sterkere tegenstander, nu dan met zwart. Met dit soort betonschaak kun je ver komen.

Frank Krahe – Olav Lucas
Bad Wiessee 2015, ronde 3
slotstelling na 18.De3
Alle muziek is eruit. ½-½

Mijn partij was een theoretisch duel. Op ons niveau is dat meestal een verwoede poging om je te herinneren welke klok je ooit had horen luiden, om dan maar te hopen dat je eerder dan je tegenstander een enigszins bijpassende klepel vindt.

Jan Krans – Josua Novak
Bad Wiessee 2015, ronde 3
stelling na 10.d4
Zonder voorbereiding voel je je hier verdwaald in een donker bos. Gelukkig gold dat ook voor mijn tegenstander.
10. .. d5 11.exd5 Pf5 12.Lf2 exd5
Allemaal prima zetten, verrassend genoeg, maar ze kostten wel veel tijd. 12. .. exd5 bijvoorbeeld een vol half uur. De theorie geeft ook 12. .. Pcxd4 met weer andere wilde verwikkelingen.
13.dxc5 d4
14.Pe4
Die kostte mij 20 minuten, omdat ik 14.Pe2 bxc5 15.Pfxd4 cxd4 16.Lxc6 niet goed kon beoordelen. De computer geeft me gelukkig gelijk.
14. .. La6?
Na weer 25 minuten, maar dit helpt vooral wit. Beter was gelijk 14. .. bxc5 15.Pxc5 en de strijd gaat verder.
15.Te1 bxc5
Dit voelde als taktische capitulatie: zwart geeft toe dat hij het openingsduel verloren heeft.
16.Pxc5 Da5 17.Pxa6 Dxa6 18.a3
Wit heeft een gezonde pion meer, en in tijdnood – weldra zou zwart het alleen van zijn 30 seconden per zet moeten hebben – bleek het niet te houden.
1-0 na 32 zetten.

Marcus Leitz – Michiel Harmsen
Bad Wiessee 2015, ronde 3
Analyse Michiel
1.e4 e6 2.d4 d5 3.Pc3 Pf6 4.Lg5 Le7
Mijn tegenstander was een ietwat verlegen Duitser van eind veertig. Met verbazing zag ik hem nu lang nadenken over de volgende zet. Ik had hem natuurlijk "geplugd", wat betekent dat ik wat partijtjes van hem op het internet had opgezocht en nagespeeld. Het viel me al op dat hij een ander variantje van het Frans had gespeeld. Maar ik zou toch verwachten dat hij nu gewoon 5.e5 zou spelen. In plaats daarvan kwam hij met
5.Pf3?
Ik hoefde niet lang na te denken over de volgende zet. Ik ben altijd al een pionnengraaier geweest.
5. .. Pxe4 6.Lxe7 Dxe7 7.Pxe4 dxe4 8.Pd2
Nu is het zaak de pion voorsprong zonder al te grote complicaties naar winst te voeren. Vooral niet mee het bos in. Ik overwoog eerst 8. .. f5 maar verwierp deze zet ten onrechte vanwege 9.f3? exf3? 10.Pxf3. Wit heeft dan actief spel. Jan liet me na afloop meteen zien dat dit hersenspinsels waren want zwart staat overweldigend na 9. .. e3 10.Pc4 f4. Ik besloot het dus actief te spelen met behoud van goede pionnenstructuur.
8. .. e5 9.dxe5 Dxe5 10.De2 0–0 11.0–0–0
Pas hier realiseerde ik me net op tijd dat het geplande 11. .. Te8 een klein tactisch hobbeltje oplevert: 11.Dxe4 Dxe4 12.Pxe4 Txe4 13.Td8 en mat. Oeps. Liet ik me toch bijna het bos in trekken. Ik moest dus op zoek naar andere methoden om dat fijne pionneke te behouden en besloot alsnog tot het "degelijke"
11. .. f5?!
Beter was echter 11. .. Lf5 12.f3 De6! Door even te dreigen pion a2 te pakken kan zwart zijn dame op een gedekt veld zetten. Als wit pion a2 redt kan alsnog pion e4 geruild worden op f3. De tussenzet 14.fxe4 faalt op 14. .. Lg4 met kwaliteitswinst. Ja, jammer, niet gezien, veel te tactisch allemaal.
12.f3 Le6?!
Over deze zet had ik weer lang nagedacht. Ik begon me langzaam te realiseren dat mijn pionneke op e4 toch echt een prooi was. Ik had bedacht dat na 13.fxe4 Lxa2 14.exf5 Dxf5 15.b3 Df6 wit niets meer kon doen om de inval van de zwarte dame op a1 te voorkomen en dat de loper daarmee gered was. Helaas zag ik pas na het spelen van 12. .. Le6 dat 16.Dc4+ Kh8 17.c3 dit plan doorkruist. Wit dreigt dan met Kb2 de loper op te halen. Het wordt dan een heel tactische stelling waar zwart nog wel compensatie heeft, maar ik had geen zin in zo'n loterij waar fijn stellingsgevoel eigenlijk niet meer telt en brute rekenkracht, energie en creativiteit belangrijker zijn. Nadat ik mij dus had gerealiseerd dat het nemen op a2 erg gevaarlijk was besloot ik dus maar mijn pionneke terug te geven. Alles liever dan het bos in.
13.fxe4 f4!?
Dat teruggeven had ik beter kunnen doen met 13. .. Pc6. Mijn tegenstander fleurde zichtbaar op van het partijverloop. Ik moest mijzelf motiveren om nu gewoon verder te schaken. Na een aantal onnauwkeurige zetten sta ik inmiddels iets minder.
14.Db5 Pc6?! 15.Pf3 Dxb5 16.Lxb5 Pd8 17.Pg5 Lg4 18.Lc4+ Kh8
19.Txd8?
Dit is een positionele blunder. Wit heeft nu juist actief spel over de d-lijn en ruilt vrijwillig twee actieve stukken af tegen twee passievere stukken van zwart. Het is weer typisch zo'n geval van een speler die denkt "zoveel mogelijk ruilen dan wordt het vast remise". Goed was 19.Td5 om via e5 binnen te dringen.
19. .. Taxd8 20.Pf7+ Txf7 21.Lxf7 g5 22.h3 Lc8
23.Td1?
Deze zet ging vergezeld van een remiseaanbod. Het verwoordt het zojuist beschreven naïeve remiseverlangen. Ik wees het aanbod resoluut af want het lopereindspel is straal verloren. Wit heeft een zwakke pion op e4 en nog twee vastgelegde witte pionnen op g2 en h3.
23. .. Txd1+ 24.Kxd1 Kg7 25.Lh5 Kf6 26.Ke2 Ke5 27.Kd3 b6 28.c4 c5 29.a4 Lb7 30.Lf3 h6
Na deze tempozet gaf wit op. Hij realiseerde zich dat hij weliswaar nog 31.b3 kan spelen, maar dan volgt een volgende willekeurige tempozet, bijvoorbeeld 31. .. La8 en wit is in zetdwang. Hij moet dan een zet doen met loper of koning waardoor hij pion e4 verliest of een pionzet, die dan altijd geslagen kan worden.
0-1

No comments:

Post a Comment