Tegernsee - Bad Wiessee

Tegernsee - Bad Wiessee

Tuesday 28 October 2014

Gezamenlijk optrekken

Ik heb dit jaar geluk met mijn kamer. Hij is groot en er staat een goede bank en stoel. Harold, Jan en ik zitten vaak na het ontbijt op mijn kamer wat huiselijke dingen te doen, zoals bloggen, partijen van elkaar bekijken en ons voorbereiden op de komende tegenstander. Olav speelt dan vaak golf. Gisteren had ik een tegenstander die op mijn standaard openingszet d4 altijd antwoordt met d6. Dat geeft ruimte voor voorbereiding. Ik zat het even te bekijken en toevallig keek Harold mee. We hadden in chessbase de volgende (hoofd)variant bekeken: 1.d4 d6 2.c4 e5 3.Nf3 e4 4.Ng5 f5 5.Nc3 Be7 6.Nh3 Nf6 7.g3 c6 8.Bg2 0–0 9.0–0 Na6 10.d5 Nc7 Harold keek met mij mee toen ik dit bestudeerde. Ik was erg bang voor een opstelling van zwart met pionnen op c6 en d5 en wilde dus zelf graag d5 spelen. Ik overwoog dus ook zelf eerder d5 te spelen. Geheel onverwacht kreeg Harold dezelfde opening voor de kiezen. Onze partijen waren identiek tot en met de zesde zet van deze variant. We beginnen met Harolds partij.

Harold de Boer - Peter Endisch
Bad Wiessee 2014, ronde 3

En dan nu mijn partij. Waar Harold lekker hard de tegenstanders slappe zetjes afstrafte, deed ik op bepaalde momenten zelf teveel slappe zetjes en kon nog maar net voorkomen dat ik schade opliep.

Michiel Harmsen - Norbert Raygrotzki
Bad Wiessee 2014, ronde 3

Olav had een goede partij tegen een redelijk sterke Italiaan. Hij speelde gewoon een aantal goede zetten en in een vlakke stelling werd de vrede getekend. Partijen tegen Italianen worden door ons vaak minder op prijs gesteld. Ze zijn met een grote groep van ongeveer 6 personen ook in ons hotel aanwezig, vaak hoorbaar, maar nooit te verstaan, want ze spreken alleen Italiaans. We hebben nu allemaal twee punten. Dat wordt dus weer een sterke tegenstander voor iedereen. Hopelijk kunnen we nog een puntje pakken ergens. Olav mag weer tegen een Italiaan uit ons hotel, ditmaal een sterke FM.

No comments:

Post a Comment