Tegernsee - Bad Wiessee

Tegernsee - Bad Wiessee

Friday 31 October 2014

Vestingbouw voor beginners

In ronde vier had ik al mogen oefenen in vestingbouw (zie “Kanonnenvoer? (2)”), en ook in rondes vijf en zes moest ik weer metselen en stutten, terwijl mijn tegenstanders – allemaal op papier aanzienlijk sterker – mochten proberen binnen te dringen. Natuurlijk wil ik graag ondernemend en onderhoudend spelen, maar het lukt gewoon niet altijd.

De tweede poging liep net als de eerste nog met een sisser af.

Jan Krans – Felix Kayser
Bad Wiessee 2014, ronde 5 Stelling na 50. .. Ke2
Daar is geen doorkomen meer aan, zolang ik met mijn koning maar de loper blijf dekken (anders komt Pxd4). Zwart speelde nog een keer g5, maar daarna werden de lopers geruild en konden de overgebleven stukken echt in het doosje, of zoals je hier moet doen: klaargezet voor de volgende partij. ½-½
Er was wel een wederzijds taktisch hobbeltje aan vooraf gegaan:
Stelling na 32.Ld1?
Eerst had ik al de zwarte dame volstrekt onnodig op b1 binnengelaten – was ik onbewust nieuwsgierig of mijn nogal omvangrijke tegenstander wel bij de eerste rij zou kunnen? – maar nu bood ik ook nog eens een volstrekt onverantwoorde loperruil aan.
33.Lxd1 Dxd1?!
Dat was mijn bluf: als hij nu op a2 slaat speel ik Da4 en dat lijkt heel wat. Maar het is onzin en stelt in werkelijkheid niets voor.
34.Dxd1?
Met nog 40 minuten op de klok bijna a tempo gespeeld! Zoals bij alle zetten werd het stuk neergezet alsof het door het bord heengeschroefd moest worden, en ook nog eens scheef. Ik heb wel tien keer j’adoube moeten zeggen om een stuk van mijn tegenstander recht te zetten. Maar goed:
34. .. Pxd1
Met een zucht van verlichting. Zie verder boven.

De derde poging mislukte. Rustig en vakkundig ontweek wit alle pijlen, valkuilen en kokende olievaatjes, op één momentje na, waar ik dan weer niet van profiteerde.

Dietmar Fauth – Jan Krans
Bad Wiessee 2014, ronde 6 Stelling na 48. .. Lc7
49.f4?
Weer een beetje bluf, en weer werkte het. Wit kon toch gewoon 49.Txf6+ doen. Ik had 49. .. Kg7 50.Ta6 (anders komt zwart met Txd5) Lxg3 in gedachten, “met tegenkansen”, maar de witte c-pion is gewoon veel te gevaarlijk. Kennelijk geloofde mijn tegenstander ook in die tegenkansen. Zijn tekstzet gaf me echter een mogelijkheid die ik – helaas helaas – liet passeren.
49. .. Lb6+ 50.Kc3
Dit was nog goed van beiden. 50.c5 zou een blunder zijn geweest vanwege 50. .. Ke6! en het is meteen totaal remise.
50. .. Ld8?
Jammer. Ik had met 50. .. Td6 mijn verdedigingslinie een rijtje naar voren kunnen schuiven, en dan zou het voor wit heel moeilijk zijn geworden om er nog door te komen.
Zoals het ging kwam al heel snel de c-pion beslissend naar voren. Ik haalde nog net het tweede blaadje (zet 61 van wit), maar moest toen opgeven. 1-0

No comments:

Post a Comment