Tegernsee - Bad Wiessee

Tegernsee - Bad Wiessee

Sunday 6 November 2016

Nederland - Italie deel 2

De zesde ronde was ik ingedeeld tegen Mario Bossoni en Harold tegen Riccardo Antoniacci. Harold speelde een goede partij en had naar eigen zeggen vele winstkansen, maar pakte op het goede moment niet door en liet het in remise verzanden. Mario speelde het Wolga gambiet. Dat is een opening die past bij het romantische en actieve schaak van de Italianen. Ik ken deze opening inmmiddels vrij goed en kwam dan ook mooi te staan. Maar toen overzag ik weer een tactische wending....

Michiel Harmsen - Mario Bossoni
Bad Wiessee 2016, ronde 6

Stelling na 21.f4?
Voor mijn twintigste zet stond ik goed. In zo'n Wolga opstelling moet je voorkomen dat het zwarte paard ergens binnenkomt, en dus heeft wit gezorgd voor controle van de velden g4, f3, d3 en c4 zodat het paard niet via e5 hier kan komen binnenvallen. Ook is het belangrijk dat de opstoot c4 beantwoord kan worden met b4, waarna de witte pionnenmeerderheid op de damevleugel doorslaggevend is. Ik dacht dat b4 niet door een toren geslagen kon worden vanwege de tussenzet Pb5 met dubbele aanval van het paard op de dame en de loper op de toren. Na mijn laatste zet is echter Db6 schaak mogelijk en kan c4 dus wel. Mario greep deze kans meteen.
21...c4 22.bxc4 Dxc4 23.Txb7 Txb7 24.Lf3?
Hier bleef ik onterecht aan mijn pionnetje voorsprong hangen. Ik had de pion moeten teruggeven en genoegen nemen met een gelijke stand. De penning van het paard op c3 breekt wit nu op. Weer speelt Mario het goed.
24...Pc5 25.Ta1?
De beslissende fout. Nu verliest wit een stuk.
25...Pb3 26.Ta3 Pxd2 27.Dxd2 Dc5+
en opgegeven vanwege torenverlies.
0-1
De volgende ochtend bij het ontbijt in het hotel kwam ik Mario weer tegen en heb hem nogmaals gecomplimenteerd met zijn overwinning. Daarmee is de eindstand Nederland - Italie: 1½ - 2½.

No comments:

Post a Comment